Neix 'El Gran Tauler de l'Accessibilitat', un espai perquè els escolars s'acostin a la discapacitat
El 42è Concurs Escolar de l’ONCE convida la comunitat educativa a posar-se a la pell de les persones amb discapacitat amb el ‘Gran Tauler de l’Accessibilitat’, una eina d'entreteniment digital, lúdica i immersiva, que planteja als estudiants diferents situacions d'aprenentatge interactiu, dinàmic i participatiu.
Es tracta d'una nova proposta d'aquesta edició del concurs amb què els estudiants tindran l'oportunitat d'explorar i experimentar de manera simulada els desafiaments a què s'enfronta una persona amb discapacitat a la seva vida diària. L'objectiu és ajudar a reduir prejudicis i estigmes, i contribuir a construir una societat més inclusiva, empàtica i respectuosa.
El tauler està format per caselles, amb cinc tipus de reptes diferents, un dau i fitxes d'equip per avançar. A cada casella es proposa un repte experiencial adaptat per fer de forma senzilla a l'aula o fora d’ella, que posarà l'alumnat a la pell de les persones que s'enfronten a diferents tipus de barreres.
Alguns desafiaments necessiten materials d'aula (estoigs, motxilles, llapis, etc.) per poder-ho fer, tenint en compte que cada categoria de participació compta amb un tauler ajustat a la seva etapa educativa: Primària, Secundària i Educació Especial.
A més, les caselles mostraran en pantalla exemples reals de productes accessibles que resolen les barreres que es troben les persones amb discapacitat, per servir d'inspiració a l'alumnat i comprovar com la imaginació i la creativitat són la pedra angular de la innovació.
Aquest recurs digital, accessible, es pot projectar a l'ordinador o a la pissarra de l'aula perquè els escolars puguin interactuar. Permet jugar de manera col·laborativa, amb tot el grup, de manera que el docent assumeix el paper de moderador/a, impulsa la participació de l'alumnat en equips i fomenta la implicació i l'escolta activa.
En aquest sentit està pensat per jugar a l'aula, amb caselles de repte que es fan a classe. A més, el tauler permet escollir la durada de la partida i compta amb un repositori de reptes perquè sempre hi hagi nous aprenentatges encara que repeteixis. A partir del mes de febrer, el tauler estarà obert per jugar també en família.
Reptes mensuals
Cada mes el tauler tindrà activada una casella especial per participar al repte mensual, que versarà sobre cada discapacitat: visual, auditiva, física i intel·lectual. Per participar-hi es convida a pujar un vídeo amb una durada màxima de 90 segons en què es mostri una barrera i la solució imaginada per facilitar la vida de les persones amb aquesta discapacitat.
Per això, la comunitat educativa disposarà de fitxes de suport de dissenyadors de productes accessibles, inspirades en la metodologia d'innovació centrada en l'usuari (design thinking), per ajudar-los a donar forma a les propostes de manera col·laborativa.
L'objectiu principal és aplicar l'empatia per pensar com un objecte, una eina o un servei pot ser dissenyat perquè tots i totes, sense importar-ne les capacitats, puguin utilitzar-lo de manera senzilla i efectiva.
Els treballs més destacats rebran premis especials com packs de LEGO, impressores 3D, tablets amb Canva i Genially Pro, o smartwatches i visibilitat a les accions institucionals de l'ONCE, ampliant les oportunitats de reconeixement i motivació per a l'alumnat.