Aprovació de la Llei del Tercer Sector Social, al Parlament
Després d’anys d’intensa feina, la Llei del Tercer Sector Social ja és una realitat. La cambra catalana ha aprovat el 20 de maig aquesta normativa que dona un marc legal estable a més de 3.000 entitats socials catalanes, que treballem per garantir drets, combatre la pobresa i les desigualtats i acompanyar més de dos milions de persones en situació o risc d’exclusió social, fent una tasca de servei públic imprescindible. Enric Botí, delegat de l'ONCE a Catalunnya, va ser al Parlament per sonar suport a la norma en el moment de la seva aprovació.
La Llei és clau per reconèixer la tasca essencial de les entitats socials i reforçar-ne la sostenibilitat, la seguretat i el paper que tenim al costat de les persones en situació de més vulnerabilitat gràcies a 120.000 professionals i milers de persones voluntàries. A la Catalunya de 8 milions d’habitants, una de cada quatre persones rep, en algun moment, el suport d’una entitat social. Per això, el sector celebra aquest pas amb un missatge clar: Ja tenim Llei. Ara, avancem.
Es tracta d’una norma especialment rellevant per a l’ONCE, atès que reconeix explícitament el paper de les entitats del Tercer Sector Social a Catalunya, entre les quals s’inclou la nostra organització, en la prestació de serveis d’interès general i en la garantia dels drets socials de la ciutadania.
El Tercer Sector a Catalunya agrupa més de tres mil entitats sense ànim de lucre, dona servei a més de dos milions de persones, genera més de cent mil llocs de treball i compta amb aproximadament 525.000 persones voluntàries.
La llei estableix un marc jurídic estable que reforça la funció de les entitats socials a Catalunya, promovent la seva participació en les polítiques públiques i consolidant mecanismes de col·laboració amb les administracions, com l’acció concertada o la gestió delegada.
Així mateix, posa en valor la contribució del Tercer Sector en àmbits com la inclusió social, l’atenció a les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió, i la generació d’ocupació, aspectes plenament alineats amb la missió i l’activitat de l’ONCE.
Des de l'ONCE Catalunya "considerem que aquesta llei suposa una oportunitat per consolidar el reconeixement institucional del nostre model d’actuació i per reforçar la nostra col·laboració amb les administracions públiques en benefici de les persones que atenem".
Amb aquest nou marc, les entitats guanyem reconeixement i estabilitat per assegurar drets i una atenció i acompanyament de més qualitat. També s’obre la porta a una participació més gran en les polítiques públiques per respondre millor a les necessitats reals de les persones i a tenir una relació més equilibrada amb les administracions públiques.
Per què la nostra feina és essencial?
Les entitats socials som una xarxa de suport molt arrelada al territori i la comunitat, formada per la societat civil organitzada. Durant dècades hem contribuït a construir l’estat del benestar i continuem treballant perquè la societat sigui més inclusiva, més justa i amb més oportunitats per a tothom.
Hem demostrat capacitat de resposta en moments de crisi, com la pandèmia de la COVID-19, i també davant reptes socials complexos i persistents.
Som al costat de persones grans, infants i joves, persones amb discapacitat, problemes de salut mental o sense llar, així com persones amb dificultats per trobar feina o amb malalties o addiccions, entre d’altres.
La nostra tasca no es limita només a cobrir necessitats immediates, també impulsem l’autonomia de les persones, l’empoderament i la defensa efectiva dels drets socials.