Nou mapa tàctil i guia en Braille del metro de Barcelona per a persones cegues o amb discapacitat visual
ONCE Catalunya i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han col·laborat novament per desenvolupar una nova actualització del mapa tàctil de la xarxa de metro per a persones cegues, amb discapacitat visual o baixa visió. El passat divendres 9 de febrer, Enric Botí, delegat de l’ONCE a Catalunya, i Xavier Flores, conseller delegat de TMB, van presentar el plànol actualitzat i la guia de metro en Braille en un acte celebrat a la seu a Barcelona de l’ONCE Catalunya.
La renovada versió del mapa tàctil ofereix una lectura més clara i senzilla de la xarxa de metro a partir de la simplificació de geometries, recorreguts i enllaços. A més, es complementa amb una guia en Braille i en versió tinta per a les persones cegues i amb baixa visió, amb informació detallada de les línies i els intercanviadors de tota la xarxa del metro de Barcelona.
“És un nou pas en la millora de l’accessibilitat del transport, gràcies a l’ajuda de TMB, amb qui treballem molt estretament. Les persones cegues ens movem amb metro i volem fer-ho amb la màxima autonomia. El disseny universal és un bé comú per a la societat i ens millora la vida. Sempre impulsarem un transport per a tothom. I l’ús del Braille com a sistema de comunicació, un codi de lectoescriptura amb sis punts màgics que ens obren al món”, indicà Enric Botí, delegat de l’ONCE a Catalunya.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores recordà que “TMB és una empresa de mobilitat referent a nivell nacional i internacional en l’àmbit de l’accessibilitat” i que ara fem un pas més “impulsant la renovació d’aquest mapa, un element senzill i quotidià però que és una clara millora en termes d’accessibilitat a la xarxa de transport públic de la nostra ciutat”. En aquest sentit, Flores va posar en valor la relació amb l’ONCE en “una sinergia clau per conèixer les necessitats del col·lectiu de persones cegues” i va ressaltar “l’oportunitat de seguir treballant plegats per implementar solucions des d’una gestió responsable de forma inclusiva i integradora, posant-nos al servei de la gent per millorar la qualitat de vida en el seu dia a dia”.
Prova a Rocafort (L1), Hospital Clínic i Sant Pau / Dos de Maig (L5)
Durant el mes de febrer es va fer una prova pilot en tres estacions de la xarxa de metro: Rocafort (L1), Hospital Clínic i Sant Pau / Dos de Maig (L5) on aquesta versió actualitzada del mapa va estar disponible en uns tòtems especials ubicats a la zona de màquines de venda automàtica de bitllets. El llistat d’estacions s’ha treballat conjuntament amb l’ONCE. A més, al febrer el mapa es distribuí als Punts TMB d’Informació i Atenció al Client (Universitat, Diagonal, La Sagrera, Sagrada Família) i als centres de control de la majoria d’estacions de la xarxa de metro, on estarà disponible a petició dels usuaris.
La darrera actualització del mapa convencional de la xarxa de metro, realitzada a mitjans del 2023 i que inclou millores en la representació dels enllaços, inicis i finals de línia ressaltats o la correcta adaptació de la xarxa de metro a la trama urbana de Barcelona, ha propiciat la renovació del mapa tàctil per a persones amb discapacitat visual, aplicant el concepte wayfinding per garantir una lectura més ràpida i més senzilla de la xarxa ferroviària.
El wayfinding es refereix als sistemes d’informació que guien les persones a través d’entorns físics, millorant la seva comprensió i experiència de l’espai. Se centra en la persona tenint en compte la diversitat i les seves capacitats i variables físiques, culturals i socials. Els beneficis de l’aplicació del wayfinding en la societat inclouen facilitar l’accessibilitat, evitar la desorientació, evitar les ineficiències per la pèrdua de temps o evitar el rebuig de l’espai.
Entre les millores aplicades, el nou mapa tàctil incorpora les següents característiques:
-Més espai entre línies cosa que facilita la comprensió i la percepció de la totalitat de la xarxa del metro de Barcelona.
-Assignació d’una textura diferent per a cada una de les línies de metro, facilitant així la seva lectura.
-Relleus per facilitar la identificació dels intercanviadors i enllaços de la xarxa.
-Representació dels límits naturals i geogràfics de la ciutat de Barcelona, també en relleu.
-Supressió de la informació no rellevant per facilitar i garantir una lectura clara i senzilla del mapa.
-Actualització d’un element d’accessibilitat existent des del 2012.
Aquesta actualització del mapa representa una millora d’un element d’accessibilitat existent des del 2012, quan l’ONCE Catalunya i TMB van col·laborar per crear el primer plànol tàctil en relleu amb llegenda en Braille per millorar l’accessibilitat del transport públic per a aquests col·lectius. La revisió recent ha permès una major representació dels intercanviadors, connexions amb altres operadors ferroviaris i una simplificació de la informació concentrada a zones específiques de la ciutat.
- dl
- dt
- dc
- dj
- dv
- ds
- dg
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30