Mestres de l’ONCE donen suport a més de 1.000 alumnes cecs a Catalunya que estudien ara a casa

manos_de_una_nina_utilizando_la_linea_braille.jpg


Els professionals de l'Equip multiprofessional  d'Atenció Educativa del Servei Educatiu Específic compartit entre l’ONCE i el Departament d’Educació intensifiquin iniciatives per a reforçar la imaginació i creativitat dels alumnes cecs i amb discapacitat visual greu de tot Catalunya i contribuir així a ajudar-los amb els continguts de classe i portar millor els dies de confinament a casa.

Des dels seus domicilis, l’Equip de mestres (professionals del Departament d’Educació i d’ONCE) s'han adaptat a la situació i gràcies a les noves tecnologies continuen mantenint el contacte amb l'alumnat cec o amb discapacitat visual greu, el professorat i els tutors dels seus centres educatius a més dels especialistes i orientadors. Així realitzen atencions individuals i reunions amb els professors ajudant-se de les noves tecnologies. “Les videotrucades i missatges de WhatsApp són d'una gran utilitat en aquests moments de confinament. D'aquesta forma se senten una mica més prop dels  alumnes amb suport, professors, centres educatius  i famílies”, explica el director del CRE, Manel Eiximeno.

Treball en equip
Conscients que els estudiants estan també atesos des dels seus centres educatius, i fins i tot poden arribar a tenir una gran càrrega acadèmica, l'equip de mestres i professionals específics de l'ONCE es bolca en ajudar els alumnes cada dia. L'equip educatiu es reuneix per a posar idees en comú i organitzar el treball o les consultes dels alumnes. “A aquests dies de confinament, també cal treure'ls la part positiva, potenciant la imaginació i creativitat dels nostres professionals i estudiants, aprofitant i aprenent a usar al màxim les noves tecnologies, compartint recursos i experiències, i donant l'oportunitat a les famílies d'aprendre amb els seus fills”, subratlla Eiximeno.

“Treballem en equip. Som un centenar de professionals al CRE i molt sovint ens contactem perquè hi ha circumstàncies que afecten diverses àrees”, explica Clàudia Ernica Vogel una de les professores del CRE, que ajuda, entre d’altres, a l’Anna, una estudiant afiliada a l’ONCE. “Tenia un problema amb l’aparell que li permet escriure en braille i hem treballat conjuntament amb l’informàtic per solucionar-ho. També mirem que els seus continguts estiguin adaptats o que la plataforma dels deures del cole sigui accessible”, apunta.

Més de 1.000 alumnes cecs a Catalunya
A Catalunya 1.140 alumnes cecs o amb discapacitat visual greu, estudien aquest curs a centres ordinaris, com els seus companys i companyes. Són 877, a Barcelona; 112 a Girona; 49 a Lleida i 102 a Tarragona. La distribució dels alumnes per nivells educatius és: 239 escolars corresponen a Educació Infantil; 175 són d'Educació Primària; 154 estan ja a l'ESO; 25 cursen Batxillerat; 71 Cicles Formatius; 111 són universitaris; i 365 estan inscrits en un altre tipus d'ensenyaments.

La inclusió dels infants amb discapacitat visual en un àmbit educatiu normalitzat respon al fet de crear un únic sistema on s'integrin tots, prevalent sempre el dret de qualsevol alumne a rebre una atenció educativa equitativa i de qualitat, i respectant les necessitats específiques de cada un d'ells.

A Catalunya, el CREDV / Centre de Recursos Educatius de l’ONCE a Barcelona, coordina per a tot Catalunya, l’atenció de les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascun dels alumnes.  Abasta aquells aspectes que puguin afavorir i potenciar la plena inclusió educativa del nen/a: estimulació visual; autonomia personal, orientació i mobilitat, ensenyament d'un sistema de lectoescriptura (braille o tinta); aprenentatge de l'ús de la tiflotecnologia (tecnologia adaptada, oci i temps de lleure; currículum escolar; adaptació de recursos educatius; tecnologies de la informació i la comunicació, etc.

Obligada accessibilitat en tots els suports educatius
L'ONCE llança cada curs un missatge a les administracions perquè qualsevol innovació tecnològica a l'aula tingui sempre en compte l'accessibilitat perquè, en cas contrari, pot deixar fora a aquests estudiants amb discapacitat visual i col·locar davant d'ells barreres, de vegades insuperables. Pàgines webs, aplicacions, llibres i altres suports educatius han de complir la màxima del disseny per a tothom. Per a cada nou curs, els serveis de producció bibliogràfica de l'ONCE treballen perquè, els nens i joves cecs puguin portar els mateixos llibres, però transcrits al sistema braille. Molts d'ells, compten amb adaptacions tecnològiques i informàtiques facilitades per l'ONCE per seguir el curs: ordinadors que parlen; anotadors i calculadores parlants; impressores en braille; lectors de pantalla...

 

 

Publicador de continguts

Contenido - Podcast

Logo podcast

Calendario

  1. dl
  2. dt
  3. dc
  4. dj
  5. dv
  6. ds
  7. dg
  8. 1
  9. 2
  10. 3
  11. 4
  12. 5
  13. 6
  14. 7
  15. 8
  16. 9
  17. 10
  18. 11
  19. 12
  20. 13
  21. 14
  22. 15
  23. 16
  24. 17
  25. 18
  26. 19
  27. 20
  28. 21
  29. 22
  30. 23
  31. 24
  32. 25
  33. 26
  34. 27
  35. 28
  36. 29
  37. 30
  38. 31
Esdeveniments del mes
No hi ha esdeveniments per aquest mes

Publicador de continguts

Webs de ONCE

Logo de la web de ONCE (Abrir en nueva ventana)