L’ONCE Catalunya impulsa un eclipsi inclusiu i preventiu

IL·LUSIÓ 112 SETEMBRE 2026

Persones cegues gaudint del eclipsi inclusiu a Reus.

L’ONCE apostà per un eclipsi total de sol preventiu i amb el risc mínim per a la salut ocular. “Vam contribuir  a organitzar un  eclipsi que tothom el pogués gaudir en igualtat de condicions. Tenim una vista única, cuidem-la”, destacà Enric Botí. 

A Catalunya, la Generalitat va habilitar 20 punts d’observació inclusius per a persones cegues. Hi havia com a mínim un LightSound, un aparell creat per la Universitat de Harvard que transformà la llum d'un eclipsi solar en sons. Estava dissenyat perquè les persones cegues o amb poca visió poguessin viure aquest fenomen. El LightSound emetia un so agut quan hi havia llum i es feia més greu en enfosquir-se el cel. Es va quedar en silenci durant la fase màxima de l'eclipsi total.

Els municipis van ser: Alcanar, Altafulla, Amposta, Camarles, Cambrils, Constantí, Grandesa, L’Aldea, L’Ametlla de Mar, Les Borges Blanques, Lleida, Montbrió del Camp, Móra la Nova, Reus, Santa Bàrbara, Tarragona, Torredembarra i Valls.


El punt d’observació més destacat va ser a Reus, en un ampli espai al costat del Parc de la Festa, on es van aplegar un centenar de persones cegues, una part de la comarca del Baix Camp i altres procedents de Barcelona i altres indrets. Aquí hi va haver entre 10 i 12 aparells de so i un d’ells va estar connectat a un altaveu amb el qual les persones cegues i sense discapacitat visual van seguir l’esdeveniment a l’hora i juntes, sense exclusions. 

El Grup Social ONCE aportà 2.000.000 d'ulleres certificades per a l'observació del Trio d'Eclipsis i va adaptar recursos i materials divulgatius, per a garantir la inclusió i el desenvolupament cultural de persones amb deficiència visual en particular i amb altres discapacitats. 


A més, va participar en la creació i difusió de guies i directrius d'observació segura per garantir la salut ocular durant el visionat dels eclipsis i va realitzar campanyes publicitàries alertant sobre els riscos d'una observació de l'eclipsi sense comptar amb els elements de protecció visual requerits.

Un esdeveniment històric d’abast mundial

L'eclipsi solar total, el dimecres 12 d'agost, creuà el nord de l'Estat (des de Galícia fins a les Balears) al capvespre. Va ser un esdeveniment històric. La franja travessà les comunitats de Galícia, Astúries, Castella i Lleó, Comunitat de Madrid, Castella-la Manxa, Cantàbria, La Rioja, País Basc, Navarra, Aragó, Catalunya, la Comunitat Valenciana i Balears.


El 2 d'agost de 2027, aquesta vegada en el sud peninsular, tindrà lloc un altre eclipsi solar, considerat per la comunitat científica com l''Eclipsi del Segle' a causa de la seva inusual durada màxima, de fins a sis minuts. 


I el 26 de gener de 2028, un eclipsi anular creuarà la península de sud-oest a nord-est i Balears. Al no cobrir la Lluna tot el disc solar, es formarà un impressionant 'anell de foc' brillant al voltant de la silueta lunar en ple hivern. 

Cupons de l’ONCE amb motiu del Trio d’Eclipsis


El Grup Social ONCE emet tres cupons els dies 12 d'agost de 2026, 2 d'agost de 2027 i 26 de gener de 2028, coincidint amb els dies durant els quals tindran lloc els eclipsis de l'anomenat Trio d'Eclipsis. En total es difondran cinc milions de cupons per cada sorteig durant els pròxims tres anys.


 

Publicador de continguts

Publicador de continguts

GRUPO SOCIAL ONCE
ILUNION

Visualització del menú

Enllaços d'Utilitat

Publicador de continguts