El braille, essencial per a la tornada a l’escola de 1.172 estudiants cecs a Catalunya amb suport de l’ONCE

IL·LUSIÓ 101 SEPTEMBRE 2025

Dues nenes cegues a l'aula amb material adaptat.

Un total de 1.172 estudiants cecs o amb discapacitat visual greu de tot Catalunya van afrontar el començament del curs escolar. El 99% ho fa en centres d’ensenyament ordinaris, en un model d’educació inclusiva amb el suport dels equips d’atenció educativa de l’ONCE. D'aquesta manera, els alumnes segueixen les mateixes pautes que la resta dels companys sense discapacitat visual.

En aquest context, l’adquisició d’un codi de lectoescriptura és clau per garantir l’accés al currículum i la participació activa de l’alumnat. En el cas dels estudiants amb ceguesa o discapacitat visual greu, el braille es converteix en una eina imprescindible que els permet llegir, escriure i aprendre de manera autònoma. Aquest any, a més, se celebra el 200 aniversari de la creació d'aquest sistema, una fita que ens recorda la seva vigència i valor com a pont cap al coneixement, la cultura i la igualtat d'oportunitats. Promoure el seu aprenentatge i l'ús a l'entorn escolar és impulsar una educació inclusiva que reconeix les diferents maneres d'accedir al món escrit.

Etapes educatives

Durant aquest curs 2025/2026, els 1.172 alumnes cecs i amb discapacitat visual de Catalunya es reparteixen, per nivell educatiu, de la següent manera: 

•    220 escolars participen en l'Educació Infantil. 
•    202 estan escolaritzats en Educació Primària.
•    171 han arribat a l'Educació Secundària Obligatòria.
•     29 cursen Batxillerat.
•    100 s'enfronten a la Universitat.
La resta està inscrita a la resta de trams educatius i tipus d'ensenyaments. 

Per províncies:
•    Barcelona compta amb 893 estudiants.
•    Girona amb 118 estudiants.
•    Lleida 49 estudiants.
•    Tarragona 112 estudiants.

El braille, essencial pels estudiants cecs a l'escola.


 

40 Aniversari CRE ONCE Barcelona 

Enguany el Centre de Recursos Educatius CRE ONCE Barcelona celebra el seu 40 aniversari, 40 anys fent equip per una educació inclusiva. Es crea l’any 1985 amb la finalitat de donar una resposta adequada i eficaç  a les persones amb necessitats educatives derivades d’una discapacitat visual greu. Neix amb la voluntat d'aprofitar i reunir l'experiència de les diferents institucions que fins llavors havien treballat separadament amb aquesta població, ONCE, ”la Caixa” i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

El CRE ONCE BARCELONA és el resultat d'un conveni entre l'ONCE i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. A més del territori català, té com a àmbit d’intervenció les comunitats autònomes d’Aragó, Illes Balears, La Rioja i Navarra. Treballa també en xarxa amb els altres quatre Centres de Recursos Educatius que l'ONCE té a la resta de l'Estat.

L'objectiu general del CRE és atendre, sobre la base dels principis de normalització i inclusió, les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascun dels menors que cal atendre. Intervé, doncs, en totes les etapes i modalitats educatives, per la qual cosa ha d'adoptar línies d'actuació diverses i flexibles, ajustades, en cada cas, a la situació que cal abordar en cada moment, per tal de poder donar la resposta més adequada a les necessitats plantejades.

El treball dels professionals es dirigeix a atendre la persona amb discapacitat, la família i el centre educatiu on està escolaritzada. L'atenció es realitza de forma prioritària al centre escolar dels alumnes, als quals s'ofereix la possibilitat de participar en les activitats complementàries (SECC individuals o grupals) que es realitzen al CRE per poder compartir experiències comunes.

L'aprenentatge del braille

El braille és un codi de lectoescriptura que permet a les persones amb discapacitat visual accedir a la informació, expressar-se de manera creativa, realitzar activitats quotidianes de manera autònoma i, en definitiva, en promou el desenvolupament personal i la participació social de forma activa al llarg de tota la vida. L'alumnat amb ceguesa total i part de l'alumnat amb discapacitat  visual greu utilitza aquest codi de manera habitual, tant per a tasques escolars com per a activitats vinculades a l'oci i el temps lliure. Així, esdevé indispensable per a l'exercici escolar adequat d'aquest alumnat.

Des de l'ONCE són moltes les accions i els recursos que es posen en marxa perquè l'alumnat pugui tenir accés a l'aprenentatge del braille i el seu ús.

En primer lloc, tots els llibres de text així com la resta de material imprès que es fa servir a l'aula és transcrit a braille pel Servei Bibliogràfic de l'ONCE (SBO). A més, si es requereix mapes, representacions gràfiques o maquetes que ajudin a comprendre algun contingut, aquestes s'elaboren en relleu o 3D. Així mateix, per facilitar l'autonomia de l'alumnat amb discapacitat visual i afavorir-ne la participació, el centre educatiu s'ha de retolar en braille igual que es fa en tinta, a fi que l'alumne o l'alumna pugui desplaçar-s'hi de manera autònoma i reconèixer-ne les dependències o trobar els recursos que necessiti.

Per facilitar l'aprenentatge del braille des de la primera infància, l'ONCE ha dissenyat un mètode específic anomenat “Braitico”. Aquest és un mètode global amb múltiples materials que aborda l'aprenentatge del braille des de la perspectiva manipulativa sense renunciar als primers contactes amb la tecnologia. Als seus quatre mòduls abasta des de les primeres interaccions del nen amb el seu entorn a través del tacte fins a finalitzar amb la consolidació de la velocitat en lectura i escriptura i la comprensió lectora.

Així mateix, el braille és també utilitzat en dispositius tecnològics i en jocs accessibles a disposició de l'alumnat.

La presència del braille a la vida del centre on s'escolaritzi un alumne amb aquestes característiques ha d'estar al mateix nivell que la utilització del codi tinta. A més, és convenient que es duguin a terme accions de sensibilització i formació perquè la comunitat educativa el conegui i l'utilitzi en la mesura de les seves possibilitats, generant així entorns i activitats inclusius.

Equips d’atenció

Per això són fonamentals els equips específics d'atenció educativa, que compten amb mestres, tant de l'ONCE com de l'Administració, que donen suport. Entre les seves missions hi ha la d'atendre l'alumnat en aspectes vinculats a la seva discapacitat visual o sordceguesa, acompanyar les famílies o assessorar els docents i proporcionar-los estratègies, eines i recursos que permetin a l'alumne o alumna seguir el currículum ordinari en igualtat d'oportunitats. Actualment hi ha més de 400  professionals, 73 d’ells a Catalunya.
A més a més dels docents, els equips d'atenció educativa de l'ONCE els formen psicòlegs, treballadors socials, tècnics de rehabilitació, instructors de tiflotecnologia i braille, professionals de l'animació sociocultural o mediadors per a l'alumnat amb sordceguesa. Tots contribueixen al desenvolupament integral i plena inclusió de l’alumnat des d’un plantejament multidisciplinari.

(Vídeo): Tornada a l’escola amb el Grup Social ONCE

 

 
 

Publicador de continguts

Más noticias de T'interessa

Dues nenes cegues a l'aula amb material adaptat.
Enric Botí, delegat de l’ONCE a Catalunya; Anaïs Garcia, cap d’Autonomia personal, tecnologia i accessibilitat i Yolanda Fernández De Landa, tècnic de rehabilitació d’ONCE Catalunya, a l'andana del tramvia al Parc de Les Glòries.

Publicador de continguts

GRUPO SOCIAL ONCE
ILUNION

Visualització del menú

Enllaços d'Utilitat

Publicador de continguts