Prova pilot de senyalització en braille a diferents estacions de metro i parades d’autobús

  • Boletín: Nº 62 MARÇ 2022

    Temática: T'interessa Senyalització en braille a un bus de TMB.

    Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està realitzant una prova pilot de senyalització en braille a diferents estacions de metro i parades d’autobús per facilitar la inclusió i l’autonomia de les persones cegues o amb baixa visió a les xarxes de transport públic amb l'objectiu de "ser un pas més en la seva inclusió normalitzada a la societat"

    Al metro s’han col·locat 30 adhesius amb rètols direccionals en braille i alt relleu adherits als passamans de les escales d’accés i en les que comuniquen vestíbuls i andanes de dues estacions, Rocafort (L1) i Universitat (L1 i L2).

    Pel que fa a les parades d’autobús, la senyalització en braille inclou el codi i nom de la parada, les línies que hi paren i la destinació. Les parades escollides per a la prova són les de Plaça Espanya-FGC, Gran Via-Llançà i Plaça dels Països Catalans-Estació de Sants. Els rètols són de diferents tipus: marquesina, pal i pal solar.

    Les persones amb discapacitat visual compten actualment amb elements accessibles a la xarxa de transport públic com ara encaminaments podotàctils, megafonia a les estacions i a bord dels trens, braille i alt relleu en les botoneres dels ascensors i de les màquines distribuïdores -que tenen també sistema de navegació per veu-, entre altres.

    Actualment, hi ha 151 estacions de metro adaptades a Barcelona. Això vol dir que més de nou de cada 10 són accessibles des del punt de vista de la mobilitat, amb ascensors i escales mecàniques, però també amb encaminadors per a persones cegues o sistemes lluminosos a les portes del tren per a persones sordes. Aquest és el concepte d’accessibilitat universal. Per contra, hi ha 12 estacions de metro que no estan adaptades. S'ha avançat molt. Altres mesures d’accessibilitat que caldrien acabar-se són la vora d’andana, l'ús general del braille i garantir la megafonia del metro a tots els serveis.

    Properes estacions de metro adaptades:
    De les 12 estacions de metro que encara no són accessibles, en quatre ja es treballa per adaptar-les. Són: els intercanviadors d’Espanya, L1 i L3, i els dos de Maragall, L4 i L5. Les altres vuit están  en fase de projecte. 

    Estacions de metro que no són accessibles
    L1: Espanya, Plaça de Sants, Urquinaona i Clot
    L3: Espanya
    L4: Maragall, Verdaguer, Urquinaona i Ciutadella – Vila Olímpica
    L5: Maragall, Verdaguer i Plaça de Sants.

    Tota la xarxa de metro adaptada el 2024
    El Departament de Territori i Sostenibilitat, que és qui encarrega dels projectes i les obres, es va comprometre a tenir adaptada tota la xarxa de metro l’any 2024.