14 alumnes cecs catalans aproven la ‘Selectivitat’

  • Boletín: Nº 44 AGOST 2020

    Temática: T'interessa Alumnes amb discapacitat visual es preparen per la Selectivitat.

    Els alumnes cecs i amb discapacitat visual greu de Catalunya s'han preparat enguany per a la Selectivitat,  les Proves d’Accés Universitari (PAU), que van tenir lloc del 7 al 10 de juliol i al Tribunal d’incidències, del 14 al 17 de juliol, on els estudiants amb necessitats educatives específiques  disposen de més temps i de recursos per fer les proves (màquines de braille, ordinadors adaptats, figures tridimensionals...). A Barcelona es van presentar 11 alumnes i a Girona, Lleida, i  Tarragona, ho van fer un alumne per cada província. Cal felicitar-los! Tots i totes han aconseguit superar les proves i dos alumnes amb qualificacions per sobre del 9.

    Per a la seva preparació, els i les estudiants han comptat amb el suport dels mestres i les mestres que formen part dels Equips Específics d'Atenció Educativa que l'ONCE, en col·laboració amb les diferents administracions educatives, posa a disposició d'aquest alumnat amb discapacitat visual al llarg de tota la seva etapa de formació.

    Els tècnics i mestres de l'ONCE  es van encarregar de vetllar perquè l'accessibilitat i la igualtat en l'accés a aquesta important prova fos efectiva per als estudiants amb discapacitat visual: exàmens i ordinadors adaptats; accés a la informació de forma accessible; i qualsevol necessitat que permeti una educació inclusiva, en igualtat.

    La tasca del mestre o mestra consisteix a valorar a l'alumnat i elaborar un Pla Individual d'Atenció Educativa. L'atenció prestada pot variar des del seguiment, assessorament i orientació al Centre Escolar on s'escolaritzi l'estudiant, a una intervenció directa amb l'alumnat per garantir la seva inclusió tant dins com fora de l'aula, en aspectes acadèmics i/o relacionats amb el social (esbarjo, esport, oci i temps lliure).

    Les àrees d'intervenció són molt diverses i arrenquen amb els primers anys i les instrumentals bàsiques (alfabetització i ensenyament del sistema braille) per recórrer l'ús de la tecnologia (adaptada en cada cas), autonomia personal (orientació i mobilitat), competència social, s'ajusti a la discapacitat, estimulació visual, adaptació de materials de tot tipus, informació i dotació de recursos i materials, transcripció de textos a braille o so, etc.

    CRE ONCE Barcelona
    Al costat d’aquests 14 estudiantes que es van preparar per les PAU, durant el curs 2019/20 l’Equip d’Atenció Educativa del CRE ONCE Barcelona ha atès un total de 1.151 alumnes.

    A Catalunya, el CREDV/Centre de Recursos Educatius de l’ONCE a Barcelona, coordina per a tot Catalunya, l’atenció de les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascun dels alumnes. Per a cada alumne amb discapacitat visual s'elabora un Pla Individualitzat d'Atenció, segons les seves necessitats, i se li assigna un mestre/a de suport  encarregat, entre altres funcions, d'assessorar al centre i al professorat d'aula, assessorar i orientar les famílies i realitzar un treball directe amb l'alumne.

    Aquest treball directe és possible gràcies als professionals del Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV / CRE ONCE Barcelona), que abasta tots aquells aspectes que puguin afavorir i potenciar la plena inclusió educativa del nen/a: estimulació visual; autonomia personal, orientació i mobilitat, ensenyament d'un sistema de lectoescriptura (braille o tinta); aprenentatge de l'ús de la tiflotecnologia (tecnologia adaptada); orientació acadèmica i professional; oci i temps de lleure; currículum escolar; adaptació de recursos educatius; tecnologies de la informació i la comunicació, etc. A més, el mestre de suport coordina i realitza el seguiment de la intervenció d'altres professionals específics en ceguesa, amb l'objectiu d'aconseguir la major autonomia de l'alumnat i dels professors dels centres, però sense substituir-los en cap cas.

    La inclusió de l'alumnat amb ceguesa o discapacitat visual en l'àmbit escolar és una realitat en la qual tota la comunitat educativa està immersa. Per això, cal que els recursos didàctics i eines tecnològiques utilitzades en els centres respectin els principis d'accessibilitat i disseny per a tothom.