Uns 1.200 alumnes amb ceguesa i discapacitat visual greu de Catalunya tornen al ‘cole’

  • Boletín: Nº 1 OCTUBRE 2016

    Temática: Serveis i activitats Un grup de nens i nenes  amb la seva màquina Perkins treballant a la seva classe.

    Uns 1.200 alumnes amb ceguesa i discapacitat visual greu de tot Catalunya han afrontat la tornada a l'activitat escolar i acadèmica com la resta de companys, amb l’ajut dels equips de suport específic a la ceguesa i la discapacitat visual greu, formats per professionals d'ONCE i del Departament d’Ensenyament. 

    A Catalunya 1.178 alumnes s'han incorporat aquest curs a les aules: 961, a Barcelona; 113, a Girona; 44, a Lleida i 60, a Tarragona. A Catalunya, la distribució dels alumnes per nivells educatius és: 265 escolars corresponen a Educació Infantil; 191 són d'Educació Primària; 150 estan ja a l'ESO; 33 cursen Batxillerat; 57, Formació Professional; 102 són universitaris; i 380 estan inscrits en un altre tipus d'ensenyaments.

    Educació inclusiva

    El 99% dels estudiants ho fan escolaritzats en centres d'ensenyament ordinari, és a dir, seguint el principi de la inclusió educativa. Aquest model inclusiu ha aconseguit que, en finalitzar l'ESO, la taxa d'abandonament escolar d'aquests alumnes sigui gairebé tres vegades inferior a la mitjana espanyola, un 9,6% enfront del 23,5% d'Espanya, i dos punts per sota de la mitjana europea, que se situa en el 11,9%, segons l'últim informe de l'agència comunitària d'estadística Eurostat.

    La inclusió dels infants amb discapacitat visual en un àmbit educatiu normalitzat respon al fet de crear un únic sistema on s'integrin tots, fent prevaler sempre el dret de qualsevol alumne a rebre una atenció educativa equitativa i de qualitat, i respectant les necessitats específiques de cadascun d'ells.

    Els estudiants universitaris també segueixens els estudis amb normalitat gràcies a  l'ajut de l'ONCE.

    A Catalunya, el CREDV / Centre de Recursos Educatius de l’ONCE a Barcelona, coordina l’atenció de les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascuna de les persones. Intervé en totes les etapes i modalitats educatives, per la qual cosa ha d’adoptar línies d’actuació diverses, flexibles i ajustades, en cada cas, a la situació que s’ha de tractar amb la finalitat de poder donar a l’alumne la resposta més correcta. El seu àmbit d’intervenció s’estén a l’Aragó, les Illes Balears, Navarra i La Rioja.

    Per a cada alumne amb discapacitat visual s'elabora un Pla Individualitzat d'Atenció, segons les seves necessitats, i se li assigna un mestre/a itinerant encarregat, entre altres funcions, d'assessorar el centre i el professorat d'aula, assessorar i orientar les famílies i realitzar un treball directe amb l'alumne.

    Aquest treball directe és possible gràcies als professionals del Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV / CRE ONCE Barcelona), que abasta tots aquells aspectes que puguin afavorir i potenciar la plena inclusió educativa de la persona: estimulació visual; autonomia personal, orientació i mobilitat, ensenyament d'un sistema de lectoescriptura (braille o tinta); aprenentatge de l'ús de la tiflotecnologia (tecnologia adaptada); orientació acadèmica i professional; oci i temps lliure; currículum escolar; adaptació de recursos educatius; tecnologies de la informació i la comunicació, etc. A més, el mestre de suport coordina i realitza el seguiment de la intervenció d'altres professionals, específics en ceguesa, amb l'objectiu d'aconseguir la major autonomia de l'alumnat i dels professors dels centres, però sense substituir-los en cap cas.

    Equips professionals específics

    Els Equips Específics estan formats per professionals, experts en diferents àrees d'intervenció: mestre, tècnic de rehabilitació, psicòleg, pedagog, treballador social, psicopedagog, instructor en tecnologia accessible (tiflotecnologia)...

    L'atenció va dirigida a totes les etapes educatives, des de l'atenció primerenca i educació infantil, als ensenyaments obligatoris -Primària i Secundària-, ensenyaments post obligatoris i estudis universitaris, educació de persones adultes i atenció a alumnes escolaritzats en centres d'educació especial.

    Per a cada nou curs, els serveis de producció bibliogràfica de l'ONCE treballen intensament, per tal que, en la tornada a l'escola, els nens i joves cecs puguin portar a les motxilles, des del primer dia de classe, i amb la mateixa il•lusió que els seus companys, els mateixos llibres, però transcrits al sistema braille. Molts d'ells, compten amb adaptacions tecnològiques i informàtiques facilitades per l'ONCE per seguir el curs: ordinadors que parlen; anotadors i calculadores parlants; impressores en braille; lectors de pantalla...