Therese Jamaa - General Manager GSMA, Mobile World Capital: "La tecnologia millora les vides de les persones, ha d'estar al servei de la humanitat"

  • Boletín: Nº 43 JULIOL 2020

    Temática: Protagonistes Therese Jamaa - General Manager GSMA, Mobile World Capital.

    -Molts dels projectes en què està involucrada GSMA estan vinculats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'ONU i tenen una forta vessant social...
    GSMA representa el sector de les telecomunicacions amb més de 750 operadors mòbils i 400 empreses de l'ecosistema mòbil. Al 2016, la indústria mòbil va ser el primer sector a comprometre’s de ple amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU, que estan vinculats a temes com el treball i el desenvolupament econòmic, l'educació de qualitat o la igualtat de gènere. Tots els nostres projectes van en una mateixa direcció: equitat i sostenibilitat.

    -Personalment, vostè diu que el que més li agrada és l'aplicació de la tecnologia als projectes socials. Per què?
    Des de la indústria mòbil ens comprometem a generar un impacte i una transformació social. Aquesta és la part que més m'apassiona de la meva feina: col·laborar en projectes que generin un futur millor per a tothom. El meu objectiu cada matí es què tots els projectes han de tenir una finalitat social, un significat. La tecnologia ha arribat per millorar les vides de les persones. Amb la crisi de la Covid-19, cal preguntar-se com hauríem viscut aquesta situació sense les noves tecnologies i sense poder parlar amb els nostres éssers estimats. Com hauria estat la nostra vida durant el confinament sense la tecnologia? La tecnologia manté al món sempre connectat.

    - És la tecnologia humanitària?
    La tecnologia ha d'estar al servei de la humanitat i ha d'ajudar als més necessitats. Les noves tecnologies ofereixen noves oportunitats i solucions per canviar la vida de les persones de manera exponencial. Tenim una gran oportunitat a les nostres mans per crear un impacte social a gran escala aprofitant el nivell d'innovació i creativitat en el desenvolupament tecnològic. I amb això respondre als desafiaments socials i transformar la vida de les persones. Com a societat digital, aquest és el nostre repte i el nostre objectiu.

    - Com ajuda la tecnologia a millorar la vida de les persones?
    Ho hem vist clarament en aquesta crisi mundial de la Covid-19. Hem mantingut el contacte quan era necessari distanciar-se, a més de seguir treballant i impartint classes. A més, la tecnologia ha ajudat a evitar més contagis mitjançant noves aplicacions per tal de millorar la mobilitat o el seguiment instantani de l'evolució de la pandèmia, així com la creació d'equips de protecció en 3D en temps rècord.
    Des de la Fundació Mobile World Capital Barcelona, per exemple, també es van coordinar donacions de tauletes a l'Hospital Universitari Vall d'Hebron i a l'Hospital de Sant Pau per a la comunicació dels malalts de coronavirus amb els seus familiars. A més, la tecnologia 5G pot arribar a permetre a un cos de policia municipal donar atenció sanitària d'urgències en temps real com ho demostra el projecte '5G First responders', en el qual ha participat la fundació. Els primers auxilis en una emergència són claus per salvar vides i evitar lesions de gravetat i la tecnologia hi ajudarà.

    - "Amb el 5G un cirurgià a distància podrà donar instruccions a l'equip d'un quiròfan i salvar vides", ha assegurat. Quan trigarem en viure en aquest món que avui sembla de ciència ficció?
    L'any passat des del Mobile World Congress (MWC) Barcelona es va realitzar una prova pilot exemplar al món. Va ser la primera operació quirúrgica teleassistida amb 5G gràcies a el Dr. Antonio de Lacy, de l’Hospital Clínic de Barcelona, AIS Channel, Vodafone, Mobile World Capital Barcelona i GSMA. Vam poder veure com un cirurgià expert, des de un auditori del congrés, donava les instruccions precises per a una intervenció de càncer de còlon al seu equip situat a l'Hospital Clínic de Barcelona. Es preveu que el 2025 hi haurà 1,8 mil milions de connexions 5G al món. El 5G és la pròxima generació en connectivitat per la seva capacitat d'immediatesa, però, a més, és un gran instrument per millorar la vida de les persones.

    - Seria pitjor un món sense mòbils?
    És impossible imaginar-se un món sense connectivitat. Amb més de 5,2 mil milions d’usuaris de telefonia mòbil arreu del món, l’extensió incomparable de les xarxes ofereix una oportunitat única per arribar a les persones més vulnerables en tot tipus de situacions, com poden ser persones amb discapacitat, pandèmies, desastres naturals o desplaçaments de refugiats.

    - Joan Pahisa, en la conferència inaugural de la Mobile Week, es va preguntar si la tecnologia té alguna discapacitat… Què n’opina vostè?
    Entre tots hem d'aconseguir que la tecnologia sigui diversa i accessible. Una eina útil per als reptes socials de futur. El programa Digital Future Society de Mobile World Capital Barcelona, per exemple, analitza, defineix i testeja els nous rols de futur de governs i companyies tecnològiques per tal d'implementar eines i solucions que enforteixin tota la societat.

    - La seva família i vostè tenen una vida de superació important, de Beirut a París, de les bombes a l’esperança... Va arribar, fins i tot, a escriure de nena a Mitterrand… Sempre cal lluitar? Fins i tot per allò impossible?
    Sí, ho recordo… i ara me’n ric! Als meus 12 anys vaig escriure una carta sense adreça. Simplement vaig posar en el sobre: Sr. President de la República Francesa, Palau de l'Elisi. Com una carta al Pare Noel. Tenia por que França tornés els meus avis al Líban, a la guerra, perquè no tenien papers. Vaig enviar la carta i va arribar una resposta a casa nostra un mes després. Els meus pares estaven espantats de rebre una carta de l'oficina de president Mitterrand... van pensar que era per enviar-nos de tornada al Líban. I va ser el contrari, era per a una bona notícia: per facilitar els papers als meus avis.
    De nen o adult, mai s'ha de perdre la il·lusió de lluitar pels teus somnis. És molt important l'actitud, l'esforç i el sacrifici per poder, potser, aconseguir l'èxit -fent realitat somnis, metes, aspiracions i anhels. I compartir aquesta il·lusió amb els que ens envolten: família, companys de feina, amics... La unió fa la força. I sobretot, el fracàs i els obstacles en la vida cal valorar-los com un aprenentatge, amb una visió positiva. Si no s'intenta, no s'aconsegueix.

    - Quina seria la seva recepta per a un món millor?
    Pensar en els altres, posar-se en la seva pell. Fer el possible per millorar les seves vides. L’èxit és la suma de molts petits esforços.

    -Té una relació molt propera amb organitzacions socials com la Creu Roja. Per molt èxit que es pugui assolir, mai s'han d'oblidar els orígens, no?
    Efectivament, és així. En qualsevol moment les vides poden canviar, ho hem vist tots amb la pandèmia global de la Covid-19, i el fet de tenir un suport o una mà amiga ho és tot. No hi ha paraules ni accions suficients per agrair l'ajuda rebuda per institucions com la Creu Roja o l'ONCE en moments difícils. Durant el confinament, vaig tenir l'oportunitat de veure de ben a prop la gran tasca de Creu Roja amb l'Ajuntament de Barcelona i Fira de Barcelona per acollir persones sense sostre i protegir-les de la propagació del virus. La meva admiració pel seu treball i la feina dels voluntaris és infinita. I parlant des de la meva pròpia experiència: a la nostra arribada a França des del Líban, Creu Roja ens va canviar la vida brindant un raig de llum i esperança davant l'adversitat. Mai ho podré oblidar.

    - Ara que coneix una mica més de prop l’ONCE, què n’opina de l’Organització?
    L’ONCE és una de les organitzacions socials de referència a Espanya dedicades a les persones amb discapacitat, una institució clau en l'economia social del nostre país. Només tinc paraules d'admiració per a totes les persones involucrades en l'ONCE per la seva humanitat, el seu altruisme i la seva heroïcitat. No oblidaré mai la meva primera visita a l'ONCE i l'emoció que vaig sentir al conèixer l'equip i els professors que acompanyen i formen a les persones amb discapacitat visual. Grans professionals que les reben i les preparen des de ben petites, i fan la seva tasca amb el cor. Recordo la meva primera trobada amb Enric Botí, delegat territorial d'ONCE a Catalunya. Va ser un gran moment d'intercanvi i vam començar a plantejar una col·laboració entre ONCE, GSMA i Mobile World Capital Barcelona. Estem molt agraïts a l'ONCE per confiar en nosaltres i per donar-nos l'oportunitat d'aportar el nostre granet de sorra a través de la tecnologia.