L’ONCE rep la Medalla d’Or de l’Acadèmia de les Arts Escèniques per 83 anys de promoció cultural

  • Boletín: Nº 59 DESEMBRE 2021

    Temática: Grup Social ONCE Jesús Cimarro Ángel Sánchez, Cayetana Guillén y Miquel Iceta.

    L'ONCE ha estat guardonada amb una de les Medalles d'Or que l'Acadèmia de les Arts Escèniques concedeix a les entitats que treballen en la promoció de la cultura i les arts escèniques, en el transcurs de la cerimònia de lliurament celebrada el passat 24 de novembre.

    Amb aquesta Medalla d'Or, l'Acadèmia ha volgut reconèixer la tasca que, al llarg dels seus 83 anys d'història, desenvolupa l'ONCE en la promoció de la cultura, en general, i més en particular, pel suport i la col·laboració per fomentar i visibilitzar la inclusió de les persones cegues i amb baixa visió a l'àmbit del teatre.

    El guardó va ser recollit pel director general de l'ONCE, Ángel Sánchez, i el director de Promoció Cultural, Atenció al Major, Joventut, Oci i Esport, Ángel Luis Gómez, durant la Gala d'Acadèmics d'Honor i Medalles d'Or que l'Acadèmia de les Arts Escèniques ha celebrat per quarta vegada, des de la seva fundació l'any 2014.

    Per al director general de l'ONCE rebre la Medalla d'Or de les Arts Escèniques d'Espanya “ens motiva i ens anima a continuar estant a l'escenari amb tots vosaltres i a continuar lluitant perquè les Arts Escèniques siguin patrimoni mundial que ens permeti, tots els dies, destruir barreres i crear valors”. Va agrair la concessió de la Medalla i va desitjar poder seguir “al vostre costat per avançar en el món dels escenaris”.

    A la gala també hi van participar Andrés Ramos, director general adjunt de Serveis Socials per a Persones Afiliades de l'ONCE; el reconegut actor i director teatral i assessor de teatre de la institució, Esteve Ferrer, i la cap del Departament de Promoció Cultural, Mª José Sánchez.

    Al costat de l'ONCE, l'Acadèmia va fer entrega de la segona Medalla d'Or a Pallassos sense fronteres i les Distincions com a Acadèmics d'Honor a Antonio Banderas, Carmen Roche, Julia Gutiérrez i Emilio Gutiérrez. La gala va estar presidida per Jesús Cimarro, president de l'Acadèmia, i conduïda per l'actriu i també acadèmica Cayetana Guillén.

    Premis Max de Teatre Aficionat 2013
    A l'ONCE, l'accés a la cultura de les persones cegues i amb baixa visió ha estat sempre una màxima durant els seus 83 anys d'existència, però, a més, ha tractat sempre que aquestes persones no fossin mers espectadors en les diferents disciplines artístiques , sinó que la inclusió fos real, des de la pròpia experiència personal.

    En el cas concret de les Arts Escèniques, l'ONCE realitza un gran esforç perquè les persones cegues gaudeixin també del fet cultural, com a agents creadors, i no només com a mers espectadors. Amb més d'un quart de segle de trajectòria, les companyies teatrals s'han constituït com una referència de superació personal i com una experiència d'inclusió. Des de les representacions escolars d’abans al teatre aficionat d'avui, hi ha un llarg recorregut acompanyat de molts esforços i un procés d'evolució constant. N'és una prova potenciar que aquests col·lectius s'integrin en associacions culturals, igual que moltes altres companyies de caràcter aficionat.

    Una representació teatral constitueix per a una persona cega o amb baixa visió un repte de superació personal i és una manera d'enfrontar-se a les pròpies limitacions de sentir-se'n un més. En paraules d'Ángel Sánchez, “teatre no és només explicar històries, sinó traslladar sentiments: alegria, tristesa, por, valentia, il·lusió… i per a tot això, no cal veure, encara que siguis cec, si tens l'actitud i la passió, ho pots fer”. A més, compta amb beneficis evidents: la mobilitat, l'educació del gest, la postura, la seguretat, l'autoestima, el reconeixement, la integració grupal i social i l'autonomia personal, que creix paral·lelament al seu grau d'inclusió a la societat.

    L'ONCE impulsa i promou la incorporació i participació d'aquests grups de teatre aficionat als circuits culturals que ja existeixen al nostre país, evitant crear un circuit paral·lel que diferenciï i aïlli la seva creativitat. La inclusió a les taules és real i possible, i n'és una prova la participació en alguns dels principals festivals del nostre país, com el Festival Internacional de Teatre Clàssic d'Almagro o el de Mèrida.