Fundación ONCE publica una sèrie de guies per ajudar les universitats a incloure el disseny per a tothom en els seus programes formatius

  • Boletín: Nº 24 NOVEMBRE 2018

    Temática: Fundación ONCE Informació de la formació curricular.
    
    

    La iniciativa parteix del Llibre Blanc del Disseny per a Tothom en la Universitat, elaborat per la Coordinadora del Disseny per a Tothom, l'Institut de Majors i Serveis Socials (IMSERSO) i Fundación ONCE, i que va suposar un punt de partida per avançar en què el concepte de Disseny per a Tothom permeabilitzarà els currículums universitaris.

    Primer van ser sis guies referides als currículums més tècnics, més propers als conceptes tradicionals d'accessibilitat: Arquitectura, Enginyeria de Camins, Canals i Ports, Informàtica, Telecomunicacions, Enginyeria industrial i Disseny.

    Més endavant, i gràcies a un conveni amb Crue Universidades Españolas que feia possible arribar directament al món universitari, es van unir sis propostes més: Administració i Direcció d'Empreses, Dret, Medicina, Pedagogia, Psicologia i Treball Social. En 2016, gràcies al suport del Reial Patronat sobre Discapacitat i continuant de la mà de Crue Universidades Españolas, es van incorporar sis: Ciències Polítiques, Infermeria, Farmàcia, Periodisme, Sociologia i Teràpia Ocupacional.

    En aquest marc, les últimes han estat les referents a Turisme i Educació (Educació infantil, Educació Primària, Educació Social i el Màster de Formació del Professorat).

    Totes aquestes publicacions tenen un nexe en comú i és el de dur a la universitat el missatge que és imprescindible que els estudiants, els professionals del demà, comprenguin la diversitat de les persones i sàpiguen abordar les diferents necessitats des del primer moment en que concebin i dissenyin un entorn, un bé o un servei.

    IV Congrés Internacional

    Aquest missatge serà un dels que s'abordaran en el IV Congrés Internacional d'Universitats, que tindrà lloc a Madrid el 15 i el 16 de novembre i que pretén posar en relleu que l'àmbit universitari ha de ser un motor de canvi per a la inclusió.

    Així, en aquesta edició, que coincideix amb el 70 aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans, l'objectiu general del congrés és constatar que l'educació superior i la Universitat són motors de canvi per a la inclusió, donant així compliment al que disposa l'article 26 de la Declaració Universal i l'article 24 de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat.

    Es pretén posar en comú les experiències, bones pràctiques i investigacions més rellevants en matèria d'educació inclusiva, serveis d'atenció a la discapacitat, gestió de la inclusió, millora de l'ocupabilitat, accessibilitat universal i totes aquelles iniciatives i projectes relacionats amb la Universitat i les investigacions científiques que tenen a veure amb aquest àmbit.

    Amb l'objectiu d'incrementar la presència de joves amb discapacitat a la universitat, Fundació ONCE treballa en diverses línies d'actuació que inclouen programes de sensibilització per facilitar als adolescents amb discapacitat el trànsit cap a l'educació superior; la concessió de beques d'estudi o la posada en marxa de pràctiques laborals per a joves universitaris amb discapacitat.

    Més informació a la página web del Congrés. 

    Link de descarrega de les guies, aquí.