Miquel Barceló per a tocar! Una obra, que barreja pintura, relleu i braille, arriba al Museu Tiflológico

  • Boletín: Nº 30 MAIG 2019

    Temática: Esports, Cultura i Oci De izquierda a derecha Teresa Díaz, Ana Díaz y Ángel Luis Gómez en la presentación del libro

    L'artista Miquel Barceló ha donat al Museu Tiflológico de l'ONCE un llibre il·lustrat i amb relleus, llest per a tocar. Es tracta d'un volum de gran format, que inclou 48 litografies i 6 làmines en relleu, que juguen amb l'escriptura en braille de ‘El llibre dels cecs’, de Evgen Bavcar.

    En els seus 81 pàgines, l'obra donada per Barceló amb motiu del 80 aniversari de l'ONCE, mostra relats escrits en braille antic acompanyat d'il·lustracions i impressions en cop sec. D'aquest llibre, en 1993, es van editar 180 exemplars signats per l'artista dels quals es van fer 50 en espanyol, 50 en anglès i 50 en francès, a més de 30 exemplars no destinats a venda.

    Quant a les il·lustracions, el llibre està format per 48 litografies originals, les quals van ser realitzades sobre pedra per Miquel Barceló i ‘tirades’ en la premsa de Item París. Les 22 làmines en relleu es van estampar segons els motlles originals de l'artista. El paper pur chiffon ha estat fabricat a mà pels Maitres papetier de Angoumois, en el Moulin de Fleurac. Es va acabar d'imprimir a París el dia 21 de gener de 1993. El text és una novel·la en la qual una persona cega va al psicòleg i aquest fa un estudi per a demostrar que, malgrat la pèrdua de la visió, els records dels colors i resta de sensacions romanen vius en la memòria.

    El llibre ha estat presentat per Angel Luis Gómez Blázquez, director de Promoció Cultural, Atenció al Major, Joventut, Oci i Esport de l'ONCE; Ana Díaz Alonso, consellera general de l'ONCE; i Teresa Díaz, tècnic del Museu. Ana Díaz ha afirmat que “és molt important que un artista com Barceló es recordi de l'ONCE i, especialment, de les persones cegues, per a realitzar aquest llibre”. Ángel Luis Gómez ha assenyalat que “és un orgull rebre aquest llibre que, pel seu contingut, enquadra perfectament en el Museu Tiflológico”. Finalment, Teresa Díaz ha destacat d'aquest llibre que “uneix el món de la vista i el món sensorial sense vista, en una història d'amor entre un psicòleg i una dona cega”.

    Les mans de dues pertsones cegues toquen el llibre donat per Miquel Barceló.

    El geni de Felanitx

    Miquel Barceló neix a Felanitx (Mallorca) al gener de 1957. Un viatge a París en 1970 li permet descobrir el Art brut, estil que deixa una forta influència en les primeres obres. En 1986 se li concedeix el Premi Nacional d'Arts Plàstiques. L'any 2003 rep el Premi Príncep d'Astúries de les Arts. Exposa la seva obra en els museus i sales més importants del món. Mereix destacar la que, en 1996, li dedica el Centre Pompidou de París.

    La seva obra abasta des d'immenses teles i murals fins a escultures de terracota i ceràmica. Al novembre de 2008 es va presentar al públic la decoració de la cúpula de la Sala XX del Palau de les Nacions Unides de Ginebra, batejada com ‘Sala dels Drets Humans i de l'Aliança de Civilitzacions’. Entre les característiques de la seva obra destaca la inspiració en la naturalesa, així com en el Mediterrani i Àfrica. El continent africà li ha meravellat tant que ha instal·lat el seu taller a Mali, encara que també resideix a Mallorca i París.

    Evgen Bavcar, el fotògraf de la penombra

    Evgen Bavcar neix en 1946, en un poble eslovè. A causa de dos accidents perd totalment la seva vista als 11 anys. La seva primera fotografia la fa als 16. Col·loca la càmera a l'altura de la seva boca i saca la fotografia guiant-se per les veus dels retratats. Però també utilitza les tècniques. Moltes de les seves fotografies són fruit de muntatges per superposició, procediment dificultós. Bavcar sosté que la seva fotografia neix de la penombra. Sovint els seus treballs mostren imatges exposades llargament: deixa obert l'obturador mentre s'acosta i recorre els objectes amb una llanterna o fins i tot amb una espelma. Per a guiar-se, es val del seu tacte o d'algun assistent. L'obra de Bavcar s'ha pogut veure en la Biennal d'Art Contemporani de Fundació ONCE.

    El Museu Tiflológico de l'ONCE
    El Museu Tiflológico (http://museo.once.es) és un espai accessible a tots els públics, on s'empren, com a canals d'entrada de la informació, el tacte i l'oïda, al costat del tradicional de la vista. A les seves sales es mostren quatre col·leccions: la de maquetes de monuments arquitectònics, la d'obres d'artistes amb discapacitat visual greu, la de material tiflológic i la de llibres en braille i altres sistemes d'escriptura anteriors a la creació de l'ONCE.

    Es va inaugurar el 14 de desembre de 1992 i és un espai concebut perquè els seus visitants puguin veure i tocar les peces exposades, encara que el que realment ho fa original i únic és el fet de ser un museu que neix per decisió dels seus usuaris i dissenyat per aquests a la mesura de les seves necessitats. En ell s'exhibeix el patrimoni cultural de l'ONCE i es desenvolupen els programes d'exposicions temporals d'obres d'artistes cecs i d'extensió museística a través de l'exposició itinerant dels seus fons.