‘Mar, petita immensitat’, un diàleg entre els artistes Víctor Meliveo i Aida Fortuny, al Tiflològic

  • Boletín: Nº 61 FEBRER 2022

    Temática: Esports, Cultura i Oci Visitants del  MuseoTiflológico davant del mural d'Aida Fortuny

    ‘Mar, petita imnmensitat’, un diàleg entre els artistes amb discapacitat visual Víctor Meliveo i Aida Fortuny, amb diverses tècniques artístiques, va ser l'exposició que mostrà el Museu Tiflològic de l'ONCE.

    Víctor Meliveo i Aida Fortuny dialoguen entre si fent servir diverses tècniques artístiques, que van des del dibuix mural, a la fotografia digital i el videoart. El canvi de formats, l'espacialitat i una intenció purament immersiva, creen a l'espectador una recepció i una manera de mirar condicionada a una poètica mixta i diferent, on aquests dos artistes 'mediterranis' (ell va néixer a Màlaga i ella a Barcelona), apropen allò emocional i gairebé màgic del mar com a figura principal, que aglutina el tot, o el no-res, potser, una “petita immensitat”.

    Amb una sèrie de més de 40 imatges, una peça d'art sonor amb vídeo, i un treball de carbonet de gran format super panoràmic, els artistes ens proposen un recorregut físic, però també conceptual, per diferents estats de l'aigua, la relació amb allò humà i una proximitat de vegades a l'abstracció que va portar a Madrid aquesta idea del que és marítim, intangible i inabastable.

    El desafiament del dibuix mural es va realitzar en vuit dies, amb utensilis com escombres, esponges i draps de diferents textures que van permetre a l'artista difuminar la pols de carbonet sobre la paret de la sala, treballant així el clarobscur que aniria creant les onades, el aigua i el cel de manera progressiva. 

    Aida Fortuny (Barcelona 1994) explica que els seus objectius en l'art han anat fluctuant segons la pèrdua de visió. Ha travessat etapes diverses d'experimentació, noves tècniques, reconciliació amb el no-veure... sempre de la mà del dibuix i l'esbós com a formes d'expressió. Actualment investiga mitjançant el dibuix, sobre l'equilibri entre allò figuratiu i l'abstracció, reflex de l'equilibri que va aconseguint visualment en el seu dia a dia, i amb el repte de trobar "lo bello" entre aquesta dicotomia que en el seu moment va ser conflictiva. Pel que fa a la seva formació artística, té el Grau de Belles Arts (2012-2016) especialització en dibuix, per la Universitat de Barcelona. Ha après tècniques graficoplàstiques a l'Escola d'arts 'El pinzell' (2001-2012).

    Entre els seus premis destaca el primer premi de la categoria gràfica del ConcursoZonaCreativ@ONCE 2021, Segon premi del Concurs Pintura Ràpida La Granada (2012), finalista del Concurs Pintura Ràpida Sant Sadurní (2013). Ha exposat la seva obra a diverses mostres com l'exposició col·lectiva ‘El abrazo de Talos’ (2016); l'exposició col·lectiva FirArt, a Vilafranca del Penedès (2014).

    Víctor Meliveo defineix la seva obra com a “heterodoxa i diversa”. Nascut a Màlaga el 1980, un accident el va fer perdre gran part de la seva visió, però no li va impedir llicenciar-se a la Direcció d'Escena i Dramatúrgia (ESAD Màlaga, 1999-2003); obtenir un Màster en muntatge i postproducció (CICE Madrid 2008); o convertir-se en expert en il·luminació professional (EFTI Madrid 2008).

    Aquest creador audiovisual i escènic treballa en projectes internacionals de fotografia, cinema, publicitat, documentals, arts escèniques... És un apassionat del teatre i la dansa, el so, el videoart i de viatjar. Artista especialitzat en el videoart i la videoproducció, Víctor Meliveo diu que “ara mateix el que més li interessa és la fotografia i el so. La seva obra està basada en la feina. Pel que fa a la temàtica, va des d'una fotografia o el vídeo més social i documental a allò més poètic i surrealista.

    Ha exposat a Berlín, Tòquio, Brussel·les, Xangai, Seül, Londres, San Francisco, Roma, Amsterdam, Madrid, Marsella, Dublín, amb artistes com Marina Abramovic, Daniel Canogar, Eugenio Ampudia, Stelarc, Charles Sandinson, Dora García, Neil Harbisson , entre d'altres.

    El Museu Tiflològic de l'ONCE
    El Museu Tiflològic és un espai accessible a tots els públics, on es fan servir, com a canals d'entrada de la informació, el tacte i l'oïda, al costat del tradicional de la vista. A les sales hi ha quatre col·leccions: la de maquetes de monuments arquitectònics, la d'obres d'artistes amb discapacitat visual greu, la de material tifològic i la de llibres en braille i altres sistemes d'escriptura anteriors a la creació de l'ONCE.