ONCE i Educació donen suport a 1.160 estudiants cecs a Catalunya al nou curs escolar per garantir inclusió educativa i social
Un total de 1.160 estudiants cecs o amb discapacitat visual de Catalunya han iniciat el curs escolar amb el suport dels equips d'atenció educativa del Servei Educatiu compartit ONCE-Departament d’Educació que en garanteixen la inclusió educativa i social.
Més del 99% dels alumnes cecs o amb discapacitat visual que s'han incorporat al ‘cole’ ho fan a centres ordinaris. D'aquesta manera, l'alumnat segueix les mateixes pautes i les directrius que la resta de companys sense discapacitat visual.
Durant aquest curs 2023/24, els 1.160 alumnes cecs i amb discapacitat visual de Catalunya es reparteixen, per nivell educatiu, de la següent manera:
Nivell educatiu:
Educació Infantil: 230
Educació Primària: 215
Educació Secundària:145
Batxillerat: 38
Formació Professional: 65
Universitaris: 118
Altres: 349
Per províncies:
Barcelona: 966
Girona: 72
Lleida: 36
Tarragona: 86
Equips Específics d´Atenció Educativa
La tasca dels mestres i les mestres que integren els Equips Específics d'Atenció Educativa del Centre de Recursos Educatius (CREDV/CRE ONCE Barcelona), en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat a Catalunya, consisteix a valorar l'alumnat i elaborar una proposta d'intervenció aplicada individualment. Això requereix la coordinació amb altres professionals, a més dels docents, tant pertanyents a l'ONCE (tècnics de rehabilitació, instructors en tiflotecnologia i braille, psicòlegs, pedagogs, monitors d'oci i temps lliure o especialistes en àrees de dificultat especial), com adscrits a l’administració (orientadors, mestres de pedagogia terapèutica, tutors d'aula, etc.).
Es propicia el desenvolupament integral de l'alumnat perquè pugui seguir el currículum escolar de forma normalitzada amb la resta de companys.
Manel Eiximeno, director de CRE ONCE Barcelona ressalta que “l'atenció educativa amb l'alumnat és una atenció integral, buscant que assoleixin les competències bàsiques transversals que els permetin esdevenir persones adultes plenament independents i socialment incloses, i per això és fonamental la intervenció interdisciplinària d'un equip perfectament coordinat que a més tingui clar que tota intervenció s'ha de dur a terme de forma multidimensional i sistèmica englobant tots els agents que envolten l'alumne o alumna i posant un èmfasi especial en la comunitat educativa i en la seva família”.
Intervenció amb les famílies
Un altre dels pilars en què es basa l'ONCE per aconseguir el desenvolupament de competències transversals que vagin més enllà del curricular però alhora repercuteixen en la seva millora és el de la intervenció amb les famílies.
La família és el primer i fonamental agent de socialització del nen o nena i també és qui ha de garantir que es produeixin avenços educatius mitjançant la coordinació estreta amb els agents educatius del centre on el nen o la nena està escolaritzat i amb els professionals de l'ONCE que l'atenen per tal de plantejar objectius comuns i treballar junts.
Per tant, el seu paper és clau i alhora són la millor garantia per a la inclusió educativa dels seus fills i filles des dels primers anys fins a l'educació superior i posterior inserció sociolaboral.
Els mateixos professionals de l’ONCE, de manera interdisciplinària i liderats pel mestre o mestra coordinador de cas, intervindran amb la família en diferents àrees proporcionant-los recursos i eines en funció de les seves necessitats: adaptació i ajustament a la discapacitat visual, gestió emocional, cerca de recursos interns i externs a l'ONCE, adaptació de materials, eines lúdiques, etc.
Inauguració del curs 2023-24
Divendres 1 de setembre va tenir lloc, a la sala de conferències de l’ONCE Catalunya, l’acte d’inauguració dels Curs 2023-24 que va comptar amb els participació i parlaments de Manel Eiximeno, director del CRE ONCE Barcelona; Irene Ginebra, directora d’Educació Integrada del CRE ONCE Barcelona; Mª. Dolors Blasco, cap de Servei d’Equips d’Assessorament Psicopedagògics i Serveis Educatius Específics de la Direcció d’educació Inclusiva de la Generalitat de Catalunya; i Enric Botí, delegat de l’ONCE a Catalunya.
També es va impartir la conferència inaugural “Eines i recursos per a un acompanyament emocional saludable”, a càrrec d'Eva Bach. Llicenciada en Ciències de l’Educació per la UB, pedagoga, escriptora i conferenciant. Directora del Postgrau en Educació Emocional de la UManresa. Pionera i promotora de l’educació emocional en els àmbits familiar i escolar a Catalunya i en altres comunitats.
- L
- M
- M
- J
- V
- S
- D
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31