L'ONCE dona suport a 1.162 estudiants cecs a Catalunya per a la seva inclusió plena
Un total de 1.162 estudiants cecs, sordcecs o amb discapacitat visual greu de Catalunya van afrontar el començament del curs escolar amb el suport dels equips d'atenció educativa de l'ONCE, que en garanteixen la seva inclusió educativa i social.
L'ONCE impulsa el model d'educació inclusiva, per això pràcticament la totalitat dels alumnes cecs, sordcecs o amb discapacitat visual greu que s'han incorporat a les aules a tot el territori ho han fet en centres ordinaris. D'aquesta manera, l'alumnat segueix el currículum al igual que els seus companys d’aula.
Durant aquest curs 2024/2025, els 1.162 alumnes cecs, sordcecs i amb discapacitat visual de Catalunya es reparteixen, per nivell educatiu, de la manera següent: 214 escolars participen en l'Educació Infantil; 214 estan escolaritzats en Educació Primària; 170 han arribat a l'Educació Secundària Obligatòria; 28 cursen Batxillerat; 98 van a la Universitat; i 438 estan inscrits en altres tipus d'ensenyaments. Per províncies, Barcelona té 893 estudiants, Girona amb 115, Tarragona amb 109 i Lleida amb 45.
Àrees d’especial dificultat
Un dels principals àmbits d'intervenció de l'ONCE en matèria d'educació és el suport a les àrees curriculars d’especial dificultat. Es tracta de matèries que, per la dificultat que implica l'accés als seus continguts o recursos didàctics, han de ser abordades de manera específica. Entre aquestes àrees destaca l'aprenentatge d'idiomes, la dificultat més evident dels quals per als estudiants amb discapacitat visual, es la metodologia que les editorials utilitzen per l’aprenentatge dels idiomes, llibres majoritàriament amb dibuixos o vinyetes que els donen un caràcter eminentment visual.
Això implica la posada en marxa de mecanismes com ara verbalitzar tot el que està passant i que arriba per via visual o generar materials adaptats perquè l'alumnat pugui seguir les classes amb normalitat. A més, la diferència entre la pronunciació oral i la presentació gràfica de les paraules així com la signografia braille específica en algunes de les llengües són altres de les característiques que cal abordar.
Xarxa d'especialistes
L'ONCE compta amb especialistes en l'àrea d'idiomes, en concret en anglès, docents amb una dilatada trajectòria pedagògica en aquesta matèria i les funcions de la qual són donar formació i assessorar altres professionals tant de l'ONCE com de la comunitat educativa a les necessitats específiques de l'alumnat, donar suport a aquest alumnat i col·laborar amb entitats externes a l'ONCE perquè coneguin i implementin programes d'idiomes basats en l'accessibilitat universal.
Segons Manel Eiximeno, director del Centre de Recursos Educatius de l’ONCE a Barcelona, “l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua és imprescindible tenint en compte l'impacte que suposa en el desenvolupament educatiu i professional, i per tant des de l'ONCE hem de posar en marxa tots els recursos al nostre abast per proporcionar a l'alumnat amb ceguesa o discapacitat visual greu les estratègies d'intervenció que permetin la formació més completa possible en aquesta àrea”.
Equips específics
A Catalunya, l’ONCE i el Departament d’Educació mantenen un conveni de col·laboració que el proper 2025 farà 40 anys. Aquest conveni ha permès crear els equips de suport educatiu a l’alumnat amb ceguesa escolaritzats en els centres educatius de Catalunya.
Aquests equips estan formats per professionals docents tan del Departament d’Educació i Formació Professional com d’ONCE, actuant sota la direcció del CRE ONCE BARCELONA com a servei educatiu compartit Departament d’Educació – ONCE.
Així mateix, assessoren el professorat i intervenen directament amb els estudiants en aspectes vinculats a la seva discapacitat. Actualment hi ha més de 400 d'aquests professionals repartits a totes les comunitats autònomes, dels quals 69 a Catalunya.
A més dels docents, els equips específics d'atenció educativa de l'ONCE estan formats per psicòlegs, treballadors socials, tècnics de rehabilitació, instructors de tiflotecnologia i braille, professionals de l'animació sociocultural o mediadors per a l'alumnat amb sordceguesa, professionals que contribueixen al desenvolupament integral i la plena inclusió de l’alumnat des d’un plantejament multidisciplinari. Aquests equips treballen tant amb l’alumnat com amb les seves famílies, els docents i centres educatius on estan escolaritzats els alumnes.
- L
- M
- M
- J
- V
- S
- D
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31