Més de 1.100 alumnes amb ceguesa tornen al ‘cole’ a Catalunya amb la novetat del primer Editor Matemàtic Accessible: EDICO

Secciones: T'interessa
vuelta_al_cole.jpg

Més d’un miler d’alumnes amb ceguesa o discapacitat visual greu de Catalunya han afrontat la tornada al cole com la resta de companys, amb el suport educatiu dels professionals dels equips específics a la ceguesa i la discapacitat visual greu,  formats per professionals d'ONCE i del Departament d’Ensenyament, en el marc del conveni signat per totes dues Institucions des de 1985, renovat periòdicament, l’última vegada el passat 5 de juliol. El 99% dels estudiants estan escolaritzats en centres d'ensenyament ordinari,seguint el principi de la inclusió educativa.

A Catalunya 1.140 alumnes es van incorporar a les aules el 12 de setembre: 877, a Barcelona; 112 a Girona; 49 a Lleida i 102 a Tarragona.
La distribució dels alumnes per nivells educatius és: 239 escolars corresponen a Educació Infantil; 175 són d'Educació Primària; 154 estan ja a l'ESO; 25 cursen Batxillerat; 71 Cicles Formatius; 111 són universitaris; i 365 estan inscrits en un altre tipus d'ensenyaments.


Obligada accessibilitat en tots els suports educatius
L'ONCE llança cada curs un missatge a les administracions perquè qualsevol innovació tecnològica a l'aula tingui sempre en compte l'accessibilitat perquè, en cas contrari, pot deixar fora a aquests estudiants amb discapacitat visual i col·locar davant d'ells barreres, de vegades insuperables. Pàgines webs, aplicacions, llibres i altres suports educatius han de complir la màxima del disseny per a tothom. L'Organització recorda la necessitat que totes les noves tecnologies docents siguin totalment accessibles per a tot l’alumnat i no quedi ningú exclòs.

Aquest curs té una important novetat en aquest àmbit.  S’introduirà a les aules el primer Editor Matemàtic Accessible EDICO, desenvolupat per la ONCE en col·laboració amb la Universidad Complutense de Madrid (UCM).

EDICO permet convertir en temps real la signografia matemàtica estàndard en braille, de tal manera que qualsevol professor pot ensenyar la matèria a un alumne amb ceguesa sense necessitat de conèixer aquest sistema de lectoescriptura. A més, es tracta d'una eina bidireccional, ja que si l'estudiant escriu en braille al seu ordinador qualsevol fórmula matemàtica, el professor la pot visualitzar a la pantalla de forma estàndard. A més, permet la comunicació amb la resta de companys de la mateixa manera gràcies a la combinació de braille, veu i tinta, convertint a EDICO en una eina inclusiva dins l'aula.

La inclusió dels infants amb discapacitat visual en un àmbit educatiu normalitzat respon al fet de crear un únic sistema on s'integrin tots, prevalent sempre el dret de qualsevol alumne a rebre una atenció educativa equitativa i de qualitat, i respectant les necessitats específiques de cada un d'ells.

CREDV / Centre de Recursos Educatius de l’ONCE a Barcelona

A Catalunya, el CREDV / Centre de Recursos Educatius de l’ONCE a Barcelona, coordina per a tot Catalunya, l’ atenció de les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascun dels alumnes. Per a cada alumne amb discapacitat visual s'elabora un Pla Individualitzat d'Atenció, segons les seves necessitats, i se li assigna un mestre/a de suport  encarregat, entre altres funcions, d'assessorar al centre i al professorat d'aula, assessorar i orientar les famílies i realitzar un treball directe amb l'alumne.

Aquest treball directe és possible gràcies als professionals del Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV / CRE ONCE Barcelona), que abasta tots aquells aspectes que puguin afavorir i potenciar la plena inclusió educativa del nen/a: estimulació visual; autonomia personal, orientació i mobilitat, ensenyament d'un sistema de lectoescriptura (braille o tinta); aprenentatge de l'ús de la tiflotecnologia (tecnologia adaptada); orientació acadèmica i professional; oci i temps de lleure; currículum escolar; adaptació de recursos educatius; tecnologies de la informació i la comunicació, etc. A més, el mestre de suport coordina i realitza el seguiment de la intervenció d'altres professionals específics en ceguesa, amb l'objectiu d'aconseguir la major autonomia de l'alumnat i dels professors dels centres, però sense substituir-los en cap cas.

Producció bibliogràfica
Per a cada nou curs, els serveis de producció bibliogràfica de l'ONCE treballen intensament, perquè, en la tornada a l'escola, els nens i joves cecs puguin portar a les motxilles, des del primer dia de classe, i amb la mateixa il·lusió que els seus companys, els mateixos llibres, però transcrits al sistema braille. Molts d'ells, compten amb adaptacions tecnològiques i informàtiques facilitades per l'ONCE per seguir el curs: ordinadors que parlen; anotadors i calculadores parlants; impressores en braille; lectors de pantalla...

Publicador de contenidos

Contenido - Podcast

Logo podcast

Calendario

  1. L
  2. M
  3. M
  4. J
  5. V
  6. S
  7. D
  8. 1
  9. 2
  10. 3
  11. 4
  12. 5
  13. 6
  14. 7
  15. 8
  16. 9
  17. 10
  18. 11
  19. 12
  20. 13
  21. 14
  22. 15
  23. 16
  24. 17
  25. 18
  26. 19
  27. 20
  28. 21
  29. 22
  30. 23
  31. 24
  32. 25
  33. 26
  34. 27
  35. 28
  36. 29
  37. 30
Eventos del mes
No existen eventos para este mes

Suscripcion

Suscripción

IL·LUSIÓ, Butlletí de Notícies ONCE Catalunya
Te informamos de que los datos de carácter personal que nos proporciones al rellenar el presente formulario serán tratados por Política privacidad

Publicador de contenidos