Les Universitats de Barcelona, Girona i la Rovira i Virgili (Tarragona) acolliran programes de formació per a joves amb discapacitat intel·lectual

  • Boletín: Nº 45 SETEMBRE 2020

    Temática: Fundación ONCE

    Les Universitats catalanes de Barcelona, de Girona i la Rovira i Virgili (Tarragona), juntament amb altres 20 universitats espanyoles, han estat seleccionades per al desenvolupament de programes universitaris de formació per a l'ocupació de joves amb discapacitat intel·lectual, en el marc de la quarta convocatòria d'ajuts de Fundació ONCE per a aquest fi, que s'implantarà durant el curs acadèmic 2020 -21, d'acord a la resolució definitiva, publicada recentment.

    La iniciativa, que es porta a terme per quart any consecutiu, compta amb el suport financer de Fons Social Europeu, a través de el Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil (POEJ), i estava dirigida a totes les universitats espanyoles i centres adscrits.

    En concret, les 23 universitats seleccionades, a més de les catalanes de Barcelona, Girona i Rovira i Virgili; han estat les madrilenyes d'Alcalá d'Henares, Camilo José Cela, CEU San Pablo, Complutense i Politècnica; les andaluses d'Almeria, Granada, Jaén, Màlaga, Sevilla i Pablo de Olavide; les valencianes d'Alacant i Miguel Hernández; les catalanes de Barcelona, Girona i Rovira i Virgili; a més de les de la Rioja, la Corunya, Cantàbria, Castella-la Manxa, Universitat Pública de Navarra, i les castellà i lleoneses de Salamanca i Burgos.

    L'objectiu principal d'aquest programa és implicar les universitats, com a agents decisius en la inclusió social, en la formació de joves amb discapacitat intel·lectual, ja que el seu accés a l'educació superior resulta encara insignificant.

    Actualment no hi ha dades estadístiques de persones amb discapacitat intel·lectual en l'educació superior i la seva presència es limita a casos aïllats. A nivell global, les persones amb discapacitat només estan representades en un 1,7% en els estudis universitaris de grau i el percentatge és encara inferior quan parlem d'estudiants de màster, postgraus o doctorats.

    Només entre el 5 i 6% de les persones amb discapacitat tenen estudis universitaris avui a Espanya, tot i que l'Estratègia Europea 2020 parla d'un horitzó del 40%.

    Participació de 336 joves amb discapacitat intel·lectual

    En la tercera edició d'aquesta iniciativa van participar un total de 23 universitats, gràcies a la qual cosa 336 joves amb discapacitat intel·lectual han participat en els diferents títols propis que van posar en marxa les entitats acadèmiques. D'aquesta manera, quan finalitzi aquesta quarta edició seran prop de 1.200 els joves amb discapacitat intel·lectual que han pogut passar per les universitats espanyoles per formar-se.

    A més, atès que els cursos comporten pràctiques laborals, aquest fet ha possibilitat que al llarg de les dues primeres edicions 110 joves participants fossin contractats per part de les empreses en què van fer les pràctiques.

    Fundació ONCE vol aconseguir la inclusió social per mitjà de la formació i l'ocupació de les persones amb discapacitat. Dins d'aquest col·lectiu, els joves amb discapacitat intel·lectual representen un grup amb especials dificultats d'inserció laboral, a causa del seu baix nivell formatiu, pel que és necessària la realització d'actuacions concretes per invertir aquesta situació i millorar la seva ocupabilitat.

    Diverses investigacions posen en evidència que la formació de persones amb discapacitat intel·lectual en l'entorn universitari en competències professionals generals, comptant amb una titulació emesa per la universitat, incideix positivament en la seva inserció laboral en diferents sectors empresarials i suposa un creixement mutu per a l'alumnat amb i sense discapacitat.